ملانوما

در باره پوست

پوست بزرگترین عضو بدن است. از عفونت و آسیب محافظت می کند و به تنظیم دمای بدن کمک می کند. پوست همچنین آب و چربی را ذخیره می کند و ویتامین D تولید می کند.

پوست از 3 لایه اصلی تشکیل شده است:

  • اپیدرم:  لایه بیرونی پوست.
  • درم:  لایه داخلی پوست.
  • هیپودرم:  لایه عمیق چربی.

برای مشاهده این لایه ها به بخش تصاویر پزشکی مراجعه کنید .

درباره ملانوما

عمیق ترین لایه اپیدرم که درست بالای درم قرار دارد حاوی سلول هایی به نام ملانوسیت است. ملانوسیت ها رنگدانه یا رنگ پوست را تولید می کنند. 

ملانوما زمانی شروع می شود که ملانوسیت های سالم تغییر می کنند و خارج از کنترل رشد می کنند و یک تومور سرطانی تشکیل می دهند. تومور سرطانی بدخیم است، به این معنی که می تواند رشد کند و به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. گاهی اوقات، ملانوم از یک خال طبیعی که فرد قبلاً روی پوست خود دارد ایجاد می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، خال دچار تغییراتی می شود که معمولاً قابل مشاهده است، مانند تغییر در شکل، اندازه، رنگ یا مرز خال  (همچنین به علائم و نشانه ها مراجعه کنید ).

ملانوما می تواند در هر جایی از بدن، از جمله سر و گردن، پوست زیر ناخن، اندام تناسلی و حتی کف پا یا کف دست ایجاد شود. ملانوما ممکن است مانند خال رنگ نباشد. ممکن است رنگ نداشته باشد یا کمی قرمز باشد که به آن ملانوم آمالانوتیک می گویند.

زمانی که ملانوما زود تشخیص داده شود، اغلب با جراحی قابل درمان است. با این حال، ملانوم یکی از جدی ترین انواع سرطان پوست است. می تواند در عمق پوست رشد کند. این ملانوم تهاجمی نامیده می شود. همچنین می تواند به رگ های خونی حمله کند و به غدد لنفاوی و نقاط دوردست بدن گسترش یابد. این ملانوم متاستاتیک نامیده می شود.

این بخش بر روی ملانوم پوستی تمرکز دارد، که ملانومی است که ابتدا در پوست ایجاد می شود. به ندرت، ملانوم می تواند در غشاهای مخاطی دهان، دستگاه گوارش، واژن زنان و سایر نقاط اطراف بدن ایجاد شود. ملانوما نیز ممکن است در چشم ایجاد شود. در این بخش های جداگانه درباره ملانوم تشخیص داده شده در سایر قسمت های بدن بیشتر بدانید:

  • ملانوم چشم
  • ملانوم مقعد
  • ملانوم واژن
در صورت تمایل به تکمیل و یا به روز رسانی مطالب این صفحه با ما تماس بگیرید.