استفاده موفقیت آمیز سلول درمانی برای درمان هدفمند ملانوما توسط محققان اروپائی

محققان اروپایی روز شنبه اعلام کردند که استفاده از یک نوع سلول درمانی در ملانوما پیشرفته در یک کار آزمایی بالینی فاز ۳ نشان داده است که این نوع درمان از درمان های معمول موثرتر است.

این درمان که از سلول‌های ایمنی خود بیمار برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کند، شباهت‌هایی با نوع دیگری از درمان بنام CAR-Tدارد که برای سرطان‌های خون بسیار مؤثر است.

ملانوما
بیوپسی ملانوم زیر میکروسکوپ

درمان با روش CAR-T شامل جمع آوری سلول های T بیمار و اصلاح آنها در آزمایشگاه برای تبدیل آنها به سلول های مبارزه کننده با سرطان و سپس تزریق سلول ها به بیمار است. درمان شخصی برای اولین بار یک دهه پیش در برخی از بیماران لوسمی موفقیت آمیز نشان داده شد. این شیوه اکنون برای لنفوم و همچنین مولتیپل میلوما نیز استفاده می شود.

هر چند که این شیوه برای تومورهای سخت (که اکثریت سرطان‌ها از جمله ملانوما را تشکیل می‌دهند)، مورد بررسی قرار گرفته است، با این در ارتباط با به کارگیری این شیوه ها همواره چالش‌های وجود داشته است که در سرطان های خون وجود ندارند. بسیاری از سرطان های خون همگن هستند، به این معنی که سلول های آنها یکنواخت هستند. این به درمان CAR-T یک هدف واضح برای چسباندن و حمله می دهد. اما تومورهای سخت تمایل دارند که سلول های متفاوت داشته باشند که هم در یک نوع سرطان خاص و هم در بین سرطان های متفاوت مختلف هستند .

این ناهمگونی (هتروژنسیتی) سلول‌های تومور، یافتن یک هدف مناسب و فراگیر را برای CAR-T دشوار می‌کند

در این کارآزمایی بالینی در بیماران ملانوما، پزشکان از رویکردی به نام درمان TIL استفاده کردند. در این رویکرد سلول های خاصی ازسیستم ایمنی بیمار جمع آوری می شوند – این سلول ها که به نام «لنفوسیت های نفوذ کننده در تومور » شناخته می شوند از تومور گرفته می شوند – اما به جای اصلاح آنها در آزمایشگاه مانند درمان CAR-T، آنها به سادگی در خارج از بدن (تا بیلیون ها عدد) تکثیر و مجددا به بیمار تزریق می شوند تا سلولهای تومورال را از بین ببرند. به گفته محققان هلندی که این تحقیق را انجام داده‌اند در واقع با این شیوه تعداد سلول های مبارزه کننده با سرطان از میلیونها عدد به میلیارد ها عدد افزایش می یابد.

دکتر جان هانن، انکولوژیست در مؤسسه سرطان هلند که رهبری آزمایش بالینی جدید را بر عهده داشت، به NBC News گفت: «ما آنها را از یک میلیون سلول به چند میلیارد سلول افزایش می دهیم.

هانن نتایج این کارآزمایی را که- اولین در نوع خود برای آزمایش درمان TIL در مقایسه با یک درمان معمول بود – در نشست کنگره ESMO 2022 در پاریس ارایه داد.

در صورت تمایل به تکمیل و یا به روز رسانی مطالب این صفحه با ما تماس بگیرید.