لنفوم – غیر هوچکین


در مورد سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی از لوله‌های نازک و گروه‌هایی از اندام‌های کوچک لوبیایی شکل به نام غدد لنفاوی تشکیل شده است که در سراسر بدن قرار دارند. بزرگترین خوشه های غدد لنفاوی در شکم، کشاله ران، لگن، سینه، زیر بغل و گردن یافت می شوند.

سیستم لنفاوی حامل لنف است، مایعی بی رنگ که حاوی نوعی گلبول سفید خون به نام لنفوسیت است. لنفوسیت ها بخشی از سیستم ایمنی هستند و به مبارزه با میکروب ها در بدن کمک می کنند. انواع لنفوسیت ها عبارتند از:

  • لنفوسیت های B که سلول های B نیز نامیده می شوند، آنتی بادی هایی می سازند که با باکتری ها و سایر عفونت ها مبارزه می کنند
  • لنفوسیت‌های T که سلول‌های T نیز نامیده می‌شوند، ویروس‌ها و سلول‌های خارجی را از بین می‌برند و سلول‌های B را تحریک می‌کنند تا آنتی‌بادی بسازند.
  • سلول های کشنده طبیعی (سلول های NK) که مهاجمان خاصی مانند ویروس ها، سلول های آلوده به ویروس ها و برخی سلول های سرطانی را از بین می برند.

سایر قسمت های سیستم لنفاوی عبارتند از:

  • طحال ، عضوی در زیر قفسه سینه سمت چپ، که لنفوسیت ها را می سازد و خون را فیلتر می کند.
  • تیموس ، اندامی در زیر استخوان سینه
  • لوزه ها، واقع در گلو
  • مغز استخوان ، بافت قرمز اسفنجی داخل استخوان ها که باعث می شود:
    • گلبول های سفید که با عفونت مبارزه می کنند
    • گلبول های قرمز خون که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند
    • پلاکت ها که به لخته شدن خون کمک می کنند

درباره لنفوم غیر هوچکین

لنفوم سرطان سیستم لنفاوی است. لنفوم زمانی شروع می شود که سلول های B سالم، سلول های T یا سلول های NK در سیستم لنفاوی تغییر می کنند و خارج از کنترل رشد می کنند، که ممکن است تومور ایجاد کند. لنفوم هوچکین نوع خاصی از لنفوم است که در بخش دیگری از این وب سایت پوشش داده شده است . لنفوم غیر هوچکین (NHL) اصطلاحی است که به گروهی از سرطان های سیستم لنفاوی اطلاق می شود. این سرطان‌ها می‌توانند علائم و نشانه‌ها، یافته‌های معاینه فیزیکی و درمان‌های متفاوتی داشته باشند.

از آنجایی که بافت لنفاوی در بیشتر قسمت‌های بدن یافت می‌شود، NHL می‌تواند تقریباً در هر جایی شروع شود و تقریباً به هر عضوی گسترش یابد یا متاستاز دهد. اغلب در غدد لنفاوی، کبد، طحال یا مغز استخوان شروع می شود. با این حال، می تواند معده، روده، پوست، غده تیروئید، مغز یا هر قسمت دیگری از بدن را نیز درگیر کند.

بسیار مهم است که بدانیم کدام نوع و زیرنوع لنفوم تشخیص داده شده است. این اطلاعات می تواند به پزشک کمک کند تا بهترین درمان و همچنین پیش آگهی بیمار را که شانس بهبودی است، تعیین کند. اطلاعات بیشتر را می توانید در بخش Subtypes این وب سایت بیابید.

این قسمت NHL در بزرگسالان را پوشش می دهد.  بخش دیگری در ارتباط با NHL دوران کودکی در این وب سایت وجود دارد.

در صورت تمایل به تکمیل و یا به روز رسانی مطالب این صفحه با ما تماس بگیرید.