سرطان پستان


مقدمه

هر کسی ممکن است به سرطان پستان مبتلا شود. در بیشتر کشورها، سرطان سینه شایع ترین سرطان در زنان است (به استثنای سرطان پوست). سرطان  پستان مردان نادر است و کمتر از 1 درصد از کل سرطان های پستان را تشکیل می دهد. 

در مورد بافت پستان

پستان از بافت های مختلفی تشکیل شده است که از بافت بسیار چرب تا بافت بسیار متراکم را شامل می شود. درون این بافت شبکه ای از لوب ها قرار دارد. هر لوب از ساختارهای کوچک لوله مانندی به نام لوبول تشکیل شده است که حاوی غدد شیر است. مجاری کوچک غدد، لوبول ها و لوب ها را به هم متصل می کنند و شیر را از لوب ها به نوک پستان می برند. نوک پستان در وسط آرئول قرار دارد که ناحیه تیره تری است که نوک پستان را احاطه کرده است.

عروق خونی و لنفاوی نیز در سرتاسر پستان جریان دارند. رگ های خونی با رساندن اکسیژن و مواد مغذی و همچنین حذف مواد زائد و دی اکسید کربن، سلول ها را تغذیه می کنند. رگ های لنفاوی، بر خلاف رگ های خونی، فقط مایع را از بافت ها دور می کنند. آنها به غدد لنفاوی و سیستم لنفاوی متصل می شوند که مواد زائد بدن را تخلیه می کند. غدد لنفاوی اندام های کوچک لوبیایی شکل هستند که به مبارزه با عفونت کمک می کنند. گروه‌هایی از غدد لنفاوی در نواحی مختلف بدن مانند گردن، کشاله ران و شکم قرار دارند. غدد لنفاوی منطقه ای سینه آنهایی هستند که در نزدیکی سینه قرار دارند، مانند غدد لنفاوی زیر بازو که به آنها غدد لنفاوی زیر بغل گفته می شود.

در مورد سرطان سینه

سرطان زمانی شروع می شود که سلول های سالم در پستان تغییر می کنند و خارج از کنترل رشد می کنند و توده یا ورقه ای از سلول ها به نام تومور را تشکیل می دهند. تومور می تواند سرطانی یا خوش خیم باشد. تومور سرطانی بدخیم است، به این معنی که می تواند رشد کند و به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. تومور خوش خیم به این معنی است که تومور می تواند رشد کند اما گسترش نیافته است.

این راهنما هم سرطان غیر تهاجمی (مرحله 0) و هم سرطان تهاجمی پستان در مراحل اولیه و محلی پیشرفته را پوشش می دهد که شامل مراحل I، II و III است. مرحله سرطان پستان نشان می دهد که سرطان چقدر رشد کرده است و اینکه آیا یا کجا گسترش یافته است.

اگرچه سرطان پستان معمولاً به غدد لنفاوی مجاور سرایت می‌کند، در این صورت سرطان پستان هنوز یک بیماری موضعی یا منطقه‌ای در نظر گرفته می‌شود، همچنین می‌تواند از طریق رگ‌های خونی و/یا غدد لنفاوی به مناطقی مانند استخوان‌ها گسترش یابد. ریه ها، کبد و مغز. این سرطان سینه متاستاتیک یا مرحله IV نامیده می شود و پیشرفته ترین مرحله بیماری است. با این حال، درگیری غدد لنفاوی مجاور به تنهایی معمولاً مرحله چهارم سرطان پستان نیست. 

اگر سرطان سینه پس از درمان اولیه عود کند، می تواند به صورت موضعی عود کند، یعنی در همان پستان و/یا غدد لنفاوی منطقه ای. همچنین می تواند در جای دیگری از بدن عود کند که به آن عود دوردست یا عود متاستاتیک می گویند .

انواع سرطان پستان

سرطان پستان می تواند تهاجمی یا غیر تهاجمی باشد. سرطان پستان ن تهاجمی سرطانی است که به بافت های اطراف و/یا اندام های دور گسترش می یابد. سرطان غیرتهاجمی پستان فراتر از مجاری شیر یا لوبول های سینه نمی رود. انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد که بر اساس نحوه ظاهر آنها در زیر میکروسکوپ طبقه بندی می شوند.

  • کارسینوم مجرای. این شایع ترین نوع سرطان سینه است.
    • کارسینوم مجرای درجا (DCIS). این یک سرطان غیر تهاجمی (مرحله 0) است که فقط در مجرا قرار دارد و به خارج از مجرا گسترش نیافته است.
    • کارسینوم مجرای مهاجم یا نفوذی. این سرطانی است که به خارج از مجاری یا لوبول ها گسترش یافته است.
  • کارسینوم لوبولار مهاجم  این یک نوع سرطان پستان است که کمتر رایج است و به خارج از مجاری یا لوبول ها گسترش یافته است.

انواع کمتر شایع سرطان سینه عبارتند از:

  • مدولاری
  • مخاطی
  • لوله ای
  • متاپلاستیک
  • پاپیلاری
  • میکروپاپیلاری
  • آپوکرین
  • سرطان سینه التهابی ، که یک نوع سرطان تهاجمی است که حدود 1 تا 5 درصد از کل سرطان‌های سینه را تشکیل می‌دهد.
  • بیماری پاژه، که نوعی سرطان نادر در پوست نوک پستان یا در پوستی که نزدیک نوک پستان قرار دارد، می باشد. از مجاری نوک پستان شروع می شود، سپس به سطح نوک پستان و آرئول (دایره تیره پوست اطراف نوک پستان) گسترش می یابد. نوک پستان و آرئول اغلب پوسته پوسته، قرمز، خارش دار و تحریک می شوند. اگرچه معمولاً غیر تهاجمی است، اما می تواند یک سرطان مهاجم نیز باشد. معمولاً با سرطان پستان زمینه ای یافت می شود.

زیر انواع سرطان سینه

3 نوع اصلی سرطان سینه وجود دارد که با انجام آزمایش‌های خاص روی نمونه‌ای از تومور مشخص می‌شوند. این آزمایشات به پزشک کمک می کند تا در مورد سرطان در بیمار اطلاعات بیشتری کسب کند و مؤثرترین برنامه درمانی را توصیه کند .

آزمایش نمونه تومور می تواند مشخص کند که آیا سرطان عبارتند از:

  • گیرنده هورمونی مثبت: سرطان سینه که گیرنده های استروژن (ER) و/یا گیرنده های پروژسترون (PR) را بیان می کنند، «گیرنده هورمونی مثبت» نامیده می شوند. این گیرنده ها پروتئین هایی هستند که در سلول ها یافت می شوند. تومورهایی که دارای گیرنده های استروژن هستند، “ER مثبت” نامیده می شوند. تومورهایی که گیرنده های پروژسترون دارند “PR مثبت” نامیده می شوند. فقط 1 مورد از این گیرنده ها باید مثبت باشد تا سرطان به عنوان گیرنده هورمونی مثبت نامیده شود. این نوع سرطان ممکن است به هورمون های استروژن و/یا پروژسترون برای رشد بستگی داشته باشد. سرطان های گیرنده هورمونی مثبت در هر سنی ممکن است رخ دهند، اما بعد از یائسگی شایع تر هستند. حدود دو سوم سرطان‌های سینه دارای گیرنده‌های استروژن و/یا پروژسترون هستند. سرطان های بدون این گیرنده ها “گیرنده هورمون منفی” نامیده می شوند. سرطان سینه با گیرنده هورمونی مثبت معمولاً با استفاده از هورمون درمانی درمان می شود (نگاه کنید به انواع درمان ).
  • HER2 مثبت حدود 10 تا 20 درصد سرطان های سینه برای رشد به ژنی به نام گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی انسانی 2 ( HER2 ) بستگی دارد. این سرطان ها “HER2 مثبت” نامیده می شوند و دارای کپی های زیادی از ژن HER2 یا سطوح بالایی از پروتئین HER2 هستند. به این پروتئین ها “گیرنده” نیز می گویند. ژن HER2 پروتئین HER2 را می سازد که روی سلول های سرطانی یافت می شود و برای رشد سلول های تومور مهم است. سرطان سینه HER2 مثبت سریعتر رشد می کند. آنها همچنین می توانند گیرنده هورمونی مثبت یا گیرنده هورمونی منفی باشند. سرطان هایی که پروتئین HER2 ندارند یا سطح کمی دارند و/یا نسخه های کمی از HER2 دارندژن HER2 منفی نامیده می شود. سرطان سینه HER2 مثبت معمولاً با استفاده از درمان های هدفمند HER2 درمان می شود (به انواع درمان مراجعه کنید ).
  • منفی سه گانه. اگر تومور ER، PR و HER2 را بیان نکند، تومور “سه گانه منفی” نامیده می شود. سرطان سینه سه گانه منفی حدود 10 تا 20 درصد سرطان های تهاجمی سینه را تشکیل می دهد. به نظر می رسد سرطان سینه سه گانه منفی در میان زنان جوان تر شایع تر است. سرطان سینه سه گانه منفی نیز در زنان مبتلا به جهش در ژن BRCA1  شایع تر است. کارشناسان توصیه می کنند که اکثر افراد مبتلا به سرطان سینه سه گانه منفی برای جهش های ژن BRCA آزمایش شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این جهش های ژنتیکی به بخش عوامل خطر و پیشگیری مراجعه کنید .
در صورت تمایل به تکمیل و یا به روز رسانی مطالب این صفحه با ما تماس بگیرید.