سرطان تیروئید

در مورد تیروئید

سرطان تیروئید از غده تیروئید شروع می شود. این غده در جلوی گردن درست زیر حنجره قرار دارد که به آن جعبه صوتی می گویند. غده تیروئید بخشی از سیستم غدد درون ریز است که هورمون های بدن را تنظیم می کند. غده تیروئید ید را از جریان خون جذب می کند تا هورمون های تیروئیدی تولید کند که متابولیسم فرد را تنظیم می کند.

یک غده تیروئید معمولی دارای 2 لوب است، 1 لوب در هر طرف نای که با نوار باریکی از بافت به نام تنگه به ​​هم متصل می شوند. غده تیروئید سالم به سختی قابل لمس است، به این معنی که پیدا کردن آن با لمس سخت است. غده تیروئید متورم یا بزرگ شده گواتر نامیده می شود که ممکن است زمانی ایجاد شود که فرد ید کافی دریافت نکند. گواتر به دلایل دیگر نیز ممکن است ایجاد شود. اگر تومور در تیروئید ایجاد شود، به صورت توده ای در گردن احساس می شود.

درباره تومورهای تیروئید

سرطان تیروئید زمانی شروع می شود که سلول های سالم تیروئید تغییر می کنند و خارج از کنترل رشد می کنند و توده ای به نام تومور را تشکیل می دهند. غده تیروئید دارای 2 نوع سلول است:

  • سلول های فولیکولی . این سلول ها مسئول تولید هورمون تیروئید هستند. هورمون تیروئید برای زندگی لازم است. این هورمون متابولیسم اساسی بدن را کنترل می کند. سرعت سوزاندن کالری ها را کنترل می کند. این می تواند بر کاهش وزن و افزایش وزن تأثیر بگذارد، ضربان قلب را کند یا تسریع کند، دمای بدن را افزایش یا کاهش دهد، بر سرعت حرکت غذا در دستگاه گوارش تأثیر بگذارد، نحوه انقباض ماهیچه ها را کنترل کند و سرعت جایگزینی سلول های در حال مرگ را کنترل کند.
  • سلول های C. این سلول های خاص تیروئید کلسی تونین را می سازند، هورمونی که در متابولیسم کلسیم شرکت می کند.

تومور می تواند سرطانی یا خوش خیم باشد. تومور سرطانی بدخیم است، به این معنی که می تواند رشد کند و به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. تومور خوش خیم به این معنی است که تومور می تواند رشد کند اما گسترش نمی یابد. تومورهای تیروئید را می توان ندول نیز نامید و حدود 90 درصد از تمام گره های تیروئید خوش خیم هستند.

انواع سرطان تیروئید

5 نوع اصلی سرطان تیروئید وجود دارد:

  • سرطان پاپیلاری تیروئید . سرطان پاپیلاری تیروئید از سلول های فولیکولی ایجاد می شود و معمولاً به کندی رشد می کند. این شایع ترین نوع سرطان تیروئید است. معمولاً در 1 لوب یافت می شود. تنها 10 تا 20 درصد سرطان پاپیلاری تیروئید در هر دو لوب ظاهر می شود. این یک سرطان متمایز تیروئید است، به این معنی که تومور در زیر میکروسکوپ شبیه بافت طبیعی تیروئید است. سرطان پاپیلاری تیروئید اغلب می تواند به غدد لنفاوی گسترش یابد.
  • سرطان تیروئید فولیکولی . سرطان تیروئید فولیکولی نیز از سلول های فولیکولی ایجاد می شود و معمولاً به کندی رشد می کند. سرطان تیروئید فولیکولی نیز یک سرطان متمایز تیروئید است، اما شیوع آن بسیار کمتر از سرطان تیروئید پاپیلاری است. سرطان فولیکولی تیروئید به ندرت به غدد لنفاوی گسترش می یابد.سرطان تیروئید فولیکولی و سرطان تیروئید پاپیلاری شایع ترین سرطان های متمایز تیروئید هستند. آنها اغلب قابل درمان هستند، به خصوص زمانی که در مراحل اولیه و در افراد کمتر از 50 سال یافت شوند. سرطان های فولیکولی و پاپیلاری تیروئید با هم حدود 95 درصد از سرطان های تیروئید را تشکیل می دهند.
  • سرطان سلول هارتل سرطان سلول هورتل که به آن کارسینوم سلولی هورتل نیز می‌گویند، سرطانی است که از نوع خاصی از سلول‌های فولیکولی ناشی می‌شود. سرطان‌های سلولی هرتل در مقایسه با سایر سرطان‌های تیروئید فولیکولی بسیار بیشتر به غدد لنفاوی سرایت می‌کنند.
  • سرطان مدولاری تیروئید (MTC) . MTC در سلول های C ایجاد می شود و گاهی اوقات نتیجه یک سندرم ژنتیکی به نام نئوپلازی غدد درون ریز متعدد نوع 2 (MEN2) است. این تومور شباهت بسیار کمی با بافت طبیعی تیروئید دارد. اگر MTC قبل از انتشار به سایر نقاط بدن تشخیص داده و درمان شود، اغلب قابل کنترل است. MTC حدود 3 درصد از کل سرطان های تیروئید را تشکیل می دهد. حدود 25٪ از کل MTC خانوادگی است. این بدان معنی است که اعضای خانواده بیمار امکان تشخیص مشابه را خواهند داشت. آزمایش پروتوآنکوژن RET (به عوامل خطر مراجعه کنید ) می تواند تأیید کند که آیا اعضای خانواده MTC خانوادگی (FMTC) نیز دارند یا خیر.
  • سرطان تیروئید آناپلاستیک این نوع نادر است و حدود 1 درصد از سرطان تیروئید را تشکیل می دهد. این یک سرطان تیروئید با رشد سریع و با تمایز ضعیف است که ممکن است از سرطان تیروئید متمایز یا تومور خوش خیم تیروئید شروع شود. سرطان تیروئید آناپلاستیک را می توان به دسته بندی سلول های غول پیکر تقسیم کرد. از آنجایی که این نوع سرطان تیروئید خیلی سریع رشد می کند، درمان موفقیت آمیز آن دشوارتر است.

علاوه بر این، سایر انواع سرطان ممکن است در داخل یا اطراف غده تیروئید شروع شود. 

در صورت تمایل به تکمیل و یا به روز رسانی مطالب این صفحه با ما تماس بگیرید.