رویکردهای جدید بیوپسی مایع: نگاهی فراتر از خون

در طول دهه گذشته، تکنیک‌های مختلف بیوپسی مایع به عنوان جایگزین‌های مناسبی برای تجزیه و تحلیل نمونه‌های بیوپسی بافت سنتی ظاهر شده‌اند. چنین «بیوپسی‌های جایگزین» مزایای متعددی از جمله سهولت نسبی به دست آوردن نمونه‌های سریال و غلبه بر مشکلات تفسیر یک یا چند نمونه بافت کوچک که ممکن است کل بار تومور را منعکس نکنند، ارائه می‌کنند. تا به امروز، اکثر تحقیقات در زمینه بیوپسی مایع بر روی نشانگرهای زیستی مبتنی بر خون متمرکز شده‌اند که عمدتاً از DNA تومور در گردش مشتق شده از پلاسما (ctDNA) استفاده می‌کنند. با این حال، ctDNA را می توان از منابع مختلف غیر خونی نیز به دست آورد و ممکن است مزایای منحصر به فردی نسبت به ctDNA پلاسما داشته باشد.

نکات کلیدی


سنجش‌های DNA تومور در گردش (ctDNA) مبتنی بر پلاسما می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد وضعیت سرطان بیمار ارائه دهد. با این حال، منابع جایگزین متعددی از ctDNA در دسترس هستند که ممکن است مزایای منحصر به فردی را در تنظیمات خاص ارائه دهند.

منابع غیر خونی ctDNA شامل ادرار، مایع مغزی نخاعی، مایع پلور یا صفاقی، بزاق، مدفوع و مایع منی و غیره است.

تجزیه و تحلیل ctDNA از منابع غیر خونی ممکن است روش حساس تری نسبت به سنجش ctDNA مبتنی بر پلاسما برای انواع خاص تومور یا مکان های آناتومیکی ارائه دهد.

سنجش‌های ctDNA غیرخونی ممکن است در موارد سنجش مقاومت به درمان و یا شناسایی موتاسیون درایور مکمل آزمایش‌های پلاسما باشند.

چالش‌های اجرای بالینی سنجش‌های ctDNA غیر مبتنی بر خون شامل مشکلات مربوط به استانداردسازی ، فاکتورهای پیش‌تحلیلی، فقدان تست های تجاری در دسترس و لزوم روش‌های تهاجمی برای به دست آوردن انواع نمونه خاص است.

نمونه هایی از سرطان های مختلف که می توانند با استفاده از منابع غیر خونی ctDNA بررسی شوند.
https://www.nature.com/articles/s41571-022-00660-y

در صورت تمایل به تکمیل و یا به روز رسانی مطالب این صفحه با ما تماس بگیرید.