سرطان ریه


سرطان ریه سالانه در حدود 2.3 میلیون نفر در سراسر جهان را مبتلا می کند. اگرچه سیگار عامل اصلی است، اما هر کسی ممکن است به سرطان ریه مبتلا شود. سرطان ریه بدون توجه به اندازه، محل، گسترش سرطان و میزان گسترش آن بسیار قابل درمان است.

از آنجایی که سرطان ریه با سیگار کشیدن مرتبط است، بیماران ممکن است احساس کنند که حمایت یا کمک زیادی دریافت نخواهند کرد زیرا معتقدند دیگران فکر می کنند که رفتار آنها باعث این بیماری شده است. حقیقت این است که اکثر افراد سیگاری به سرطان ریه مبتلا نمی شوند و همه افرادی که به سرطان ریه مبتلا شده اند، سیگاری نبوده اند. سرطان ریه بیماری است که می تواند هر فردی را درگیر کند. در واقع، اکثر افرادی که امروزه به سرطان ریه مبتلا می شوند، یا سال ها قبل سیگار را ترک کرده اند یا هرگز سیگار نکشیده اند.

در مورد ریه ها

هنگامی که فرد استنشاق می کند، ریه ها اکسیژن هوا را جذب می کند و اکسیژن را وارد جریان خون می کند تا به بقیه بدن برسد. همانطور که سلول های بدن از اکسیژن استفاده می کنند، دی اکسید کربن آزاد می کنند. جریان خون دی اکسید کربن را به ریه ها برمی گرداند و دی اکسید کربن هنگام بازدم از بدن خارج می شود.

ریه ها حاوی انواع مختلفی از سلول ها هستند. اکثر سلول های ریه سلول های اپیتلیال هستند. سلول های اپیتلیال راه های هوایی را می پوشانند و مخاط می سازند که ریه را روان و محافظت می کند. ریه همچنین حاوی سلول های عصبی، سلول های تولید کننده هورمون، سلول های خونی و سلول های ساختاری یا حمایت کننده است.

درباره سرطان ریه سلول غیر کوچک

2 طبقه بندی اصلی سرطان ریه وجود دارد: سرطان ریه سلول کوچک و سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC). با این 2 نوع متفاوت رفتار می شود. این صفحه حاوی اطلاعاتی در مورد NSCLC است. 

NSCLC زمانی شروع می شود که سلول های سالم در ریه تغییر می کنند و خارج از کنترل رشد می کنند و توده ای به نام تومور، ضایعه یا گره تشکیل می دهند. این می تواند در هر جایی از ریه شروع شود و تومور می تواند سرطانی یا خوش خیم باشد. هنگامی که یک تومور سرطانی ریه رشد می کند، ممکن است سلول های سرطانی را از بین ببرد. این سلول ها می توانند در خون منتقل شوند یا در مایعی به نام لنف که بافت ریه را احاطه کرده است شناور شوند. لنف از طریق لوله هایی به نام عروق لنفاوی جریان می یابد که به ایستگاه های جمع آوری به نام غدد لنفاوی تخلیه می شود.

غدد لنفاوی اندام های کوچک لوبیایی شکل هستند که به مبارزه با عفونت کمک می کنند. آنها در ریه ها، مرکز قفسه سینه و سایر نقاط بدن قرار دارند. جریان طبیعی لنف از ریه ها به سمت مرکز قفسه سینه است، که توضیح می دهد که چرا سرطان ریه اغلب ابتدا در آنجا گسترش می یابد. هنگامی که یک سلول سرطانی از طریق جریان خون به غدد لنفاوی یا قسمتی دورتر از بدن حرکت می کند، متاستاز نامیده می شود.

انواع NSCLC

انواع مختلفی از NSCLC وجود دارد. دانستن نوع NSCLC بسیار مهم است زیرا می تواند گزینه های درمانی را تغییر دهد. پزشکان بر اساس نوع ظاهر سرطان در زیر میکروسکوپ و نوع سلول هایی که سرطان در آنها شروع می شود، تعیین می کنند که فرد دارای کدام نوع NSCLC است.

انواع مختلف NSCLC عبارتند از:

آدنوکارسینوم. این نوع NSCLC از سلول های اپیتلیال که خارج از ریه ها را پوشانده اند شروع می شود. این سلول ها مخاط می سازند. این شایع ترین نوع سرطان ریه در حدود 40٪ از تمام موارد NSCLC است.

سرطان سلولی فلسی (سنگ فرشی) . این نوع سرطان از سلول های سنگفرشی شروع می شود که سلول های صافی هستند که داخل ریه ها را پوشانده اند. حدود 30 درصد از تمام موارد NSCLC کارسینوم سلول سنگفرشی است.

کارسینوم سلول بزرگ. سلول های کارسینوم سلول بزرگ شبیه آدنوکارسینوم یا کارسینوم سلول سنگفرشی نیستند، در عوض شبیه سلول های بزرگ هستند. این کمترین نوع NSCLC است و با بهتر شدن ابزارهای تشخیصی، کارسینوم‌های سلول بزرگ بیشتری به عنوان آدنوکارسینوما یا کارسینوم سلول سنگفرشی طبقه‌بندی می‌شوند.

NSCLC تمایز نیافته. گاهی اوقات تشخیص نوع NSCLC برای پزشکان دشوار است.

در صورت تمایل به تکمیل و یا به روز رسانی مطالب این صفحه با ما تماس بگیرید.